Publikacja posiada analizę aktualnie obowiązujących podstaw programowych kształcenia ogólnego dla wszelkich etapów kształcenia. Celem badań była identyfikacja i ocena kompetencji społecznych i obywatelskich pod kątem ich nowatorstwa, skuteczności i użyteczności.
wytwarzane analizy pozwalają sformułować zasadniczy wniosek, iż w obrębie badanych kompetencji mamy do czynienia przeważnie z przekształceniami, które nie powodują jakościowej zmiany podstaw programowych kształcenia ogólnego w przedmiotowym zakresie.
Zmiany mające charakter ilościowy nie przyczyniły się do przeobrażeń, które tworzą lepsze, efektywniejsze warunki do działalności wychowawczej, dydaktycznej i organizacyjnej w zakresie rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego promuje nieaktywne obywatelstwo i konserwatywną wizję państwa, społeczeństwa i jednostki. „Wysoka świadomość Autorek ważności kompetencji społecznych i obywatelskich ma swoje odpowiedzialne przełożenie na jakość całego opracowania, od uwzględnienia płaszczyzny teoretycznej, przez znajomość podstaw prawnych i wyzwań stojących przed szkołą, tak w rozmiarze genialnym – uwzględniającym trendy globalne (progresywność), jak i realnym – wskazującym ramy programowe polskiej szkoły,również możliwości i ograniczenia ich realizacji w niepowtarzalnym kontekście naszej edukacyjnej rzeczywistości".
Z recenzji wydawniczej dr hab. Inetty Nowosad, prof. UZ „Badanie podstaw programowych jako aktu określającego równocześnie idee, zakres treści, jak i efekty kształcenia jest punktem wyjścia do oceny systemu edukacji.
Badanie ukazuje nie tylko zaniedbane obszary edukacji,także demaskuje jej upolitycznienie i niebezpieczne próby budowania tożsamości z użyciem celów luksusowych". Z recenzji wydawniczej prof.
dr hab. Anny Wiłkomirskiej