Przedmiotem i celem podręcznika Praktyka zarządzania systemowego w doskonaleniu organizacji jest kompleksowe przedstawienie zróżnicowanych aspektów teoretycznych i użytecznych systemowego zarządzania, które wpływają na doskonalenie organizacji.
Autorzy podręcznika umiejętnie łączą w nim swoją wiedzę teoretyczną z obfitym doświadczeniem w poręcznym wprowadzaniu w przedsiębiorstwach systemów zarządzania. Wartością dodaną podręcznika są z całą pewnością studia przypadków, umieszczone na końcu każdego rozdziału,, a także zadania do samodzielnego wykonania, które pozwolą czytelnikowi na podjęcie działań doskonalących w każdej organizacji.
Pierwszy rozdział podręcznika poświęcono procesowemu podejściu do zarządzania jakością w organizacji. Przedstawiono w nim ewolucję podejścia procesowego, klasyfikację procesów w aspekcie tworzenia wartości dodanej, podstawowe funkcje zarządzania procesami, pokazując przy tym liczne przykłady, m.in.
mapę procesów i diagram SIPOC. W rozdziale drugim – Podejście oparte na ryzyku w projakościowym zarządzaniu w organizacji – ujęto aspekty systemowego zarządzania jakością i opisano architekturę podejścia opartego na ryzyku, które jest niezbędne dla prowadzenia sprawnych działań organizacyjnych.
W rozdziale trzecim, zatytułowanym Systemowe zarządzanie jakością i bezpieczeństwem w łańcuchu żywnościowym, wyrózniono najważniejsze cechy żywności – bezpieczeństwo i jakość, przedstawiono oczekiwania prawne w tym zakresie, a także przeanalizowano poszczególne typy zagrożeń biologicznych, fizycznych i chemicznych.
dodatkowo zaprezentowano podejście systemowe do zarządzania jakością w łańcuchu żywnościowym. W rozdziale czwartym – Zarządzanie ciągłością działania w organizacji – przedstawiono dwa modele porządkujące inicjatywy podejmowane w celu zapobiegania kryzysom, działania podejmowane w kryzysie oraz czynności zmierzające do powrotu do normalnego funkcjonowania organizacji, ponadto omówiono koncepcję oporności organizacyjnej mającej znaczący wpływ na funkcjonowanie organizacji na rynku.
W rozdziale piątym – Podejście systemowe do zarządzania społecznie odpowiedzialnego w organizacji – opisano rolę, jaką spełnia obecnie w organizacjach koncepcja CSR (corporate social responsibility – CSR).
W rozdziale zwrócono szczególną uwagę na podejście systemowe do CSR oraz proces identyfikacji i angażowania interesariuszy organizacji. Ostatni rozdział zatytułowano Metody i narzędzia doskonalenia procesów w organizacjach.
Zaprezentowano w nim szczegółowo wybrane metody i narzędzia zarządzania jakością i lean manufacturing. Przedstawiono także przykładowe zadania dotyczące użycia podstawowych metod i technik w doskonaleniu procesów w organizacji.