Rozdział I
Relacje społeczne i ich miejsce w naukach o zarządzaniu i jakości 19
1.1. Kontekst społeczny w naukach o zarządzaniu i jakości – wybrane aspekty 21
1.2. Sposoby definiowania, typologia i parametry relacji społecznych 34
1.2.1. Relacje społeczne w literaturze – istota, przegląd definicji, i źródła 34
1.2.2. Typologia relacji społecznych 50
1.3. Implikacje relacji społecznych dla funkcjonowania podmiotów na rynku 57
Rozdział II
Współpraca – pojęcie, motywy, a także analiza kryteriów klasyfikacji 67
2.1. Istota współpracy międzyorganizacyjnej 71
2.2. Motywy podejmowania współpracy międzyorganizacyjnej 80
2.3. Kryteria klasyfikacji współpracy międzyorganizacyjnej i jej typy 90
Rozdział III
Konkurencja i konkurencyjność – pojęcia i analiza kryteriów klasyfikacji 97
3.1. Konkurencja w ujęciu podmiotowym 99
3.2. Konkurencyjność organizacji 109
3.3. Kryteria klasyfikacji konkurencyjności i jej warianty 116
Rozdział IV
Koopetycja jako złożona forma relacji międzyorganizacyjnych 123
4.1. Pojęcie, parametry i typy relacji koopetycji 126
4.2. Przegląd teorii i koncepcji wyjaśniających relacje koopetycji 147
4.2.1. Teoria gier 149
4.2.2. Podejście zasobowe 153
4.2.3. Teoria kosztów transakcyjnych 157
4.2.4. Teoria sieci 161
4.2.5. Koncepcja paradoksu 165
4.3. Korzyści i koszty koopetycji dla prowadzonej działalności 172
Rozdział V
Relacje międzyorganizacyjne organizacji niekomercyjnych – przykład instytucji kultury 189
5.1. Specyfika funkcjonowania instytucji kultury. Muzea jako organizacje niekomercyjne 189
5.1.1. Instytucje kultury – istota i specyfika funkcjonowania 197
5.1.2. Muzea jako przykłady instytucji kultury 201
5.1.3. Formy prawne muzeów w Polsce 206
5.2. Istota, typy i obszary współpracy międzyorganizacyjnej w obszarze kultury – przykład muzeów 209
5.3. Konkurencja, a także konkurencyjność organizacji publicznych i non profit 219
5.4. Znaczenie koopetycji dla funkcjonowania i rozwoju instytucji kultury, w tym muzeów 224
Rozdział VI
Ramy koncepcyjne i metodyka badań empirycznych 238
6.1. Identyfikacja luk badawczych w zakresie podjętej tematyki – problem badawczy i ramy koncepcyjne 238
6.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze 245
6.3. Przesłanki oraz metody wyboru rozmówców do badań. Charakterystyka badanych podmiotów 250
6.4. Metody analizy informacji empirycznych 257
Rozdział VII
Relacje społeczne w koopetycji muzeów – wyniki badań empirycznych 260
7.1. Relacje społeczne oraz koopetycja w percepcji badanych 260
7.2. Motywy i obszary działań podejmowanych w ramach relacji koopetycji wśród muzeów 265
7.3. Relacje społeczne i ich oddziaływanie na współpracę międzyorganizacyjną muzeów 289
7.4. Relacje społeczne i ich oddziaływanie na zachowania konkurencyjne muzeów 306
7.5. Relacje społeczne i ich oddziaływanie na koopetycję muzeów 315
7.5.1. Relacje społeczne i ich oddziaływanie na koopetycję muzeów publicznych 316
7.5.2. Relacje społeczne i ich oddziaływanie na koopetycję muzeów niepublicznych 327
Zakończenie 339
Bibliografia 349
Spis tabel 401
Spis rysunków 403
Załączniki 405
Załącznik 1. Narzędzie badawcze – kwestionariusz wywiadu półstrukturyzowanego 407
Załącznik 2. Książka kodowa 414
Załącznik 3. Częstotliwość występowania kodów w procesie kodowania materiału empirycznego 418