Jakość zajmuje ważne miejsce w nauce i jest przedmiotem szerokiej tematyki dotyczącej ważnych obszarów życia społecznego. Jest kategorią badawczą o interdyscyplinarnym charakterze i z tego względu jest przedmiotem badań w najróżniejszych dyscyplinach naukowych.
Wyraża się w sposobie kierowania organizacją i jest bezdyskusyjnie pokaźnym aspektem, który w znacznym stopniu decyduje o porażce, a także sukcesie organizacji. Znaczenie jakości rośnie, a jej pojęcie bezustannie ewoluuje.
obecnie jakość nie odnosi się już do tego, w jakim stopniu dany artykuł bądź usługa realizuje oczekiwania klienta,także dotyczy procesów zarządczych. Zarządzanie jakością jest to celowe realizowanie funkcji zarządzania w zakresie optymalizacji stosowania zasobów i innych czynników oraz racjonalizacji procesów, skoncentrowane na uzyskiwaniu wyrobów o wysokiej jakości, a także ciągłym ich doskonaleniu.
Zatem w zarządzaniu jakością istotny jest cel, który za każdym razem powinien być ukierunkowany na doskonalenie jakości wyrobów, zmierzający do zaspokojenia oczekiwań i potrzeb oraz usatysfakcjonowania klienta.
Zarządzanie jakości jest podejściem, które dąży do doskonalenia wydajności i elastyczności organizacji w celu spełnienia wymagań, potrzeb i oczekiwań klientów. Współcześnie obserwuje się ogromny wzrost zainteresowania problematyką jakości, co wynika z rozwoju rynku i chęci podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw.
Rozwój naukowo-technologiczny, potrzeba nieustannej modyfikacji wyrobów, dążenie do podniesienia produktywności funkcjonowania przedsiębiorstw powodują, że coraz pokaźniejszą uwagę przykładają one do jakości swoich procesów i produktów finalnych.
Z kolei dążenie do poprawy jakości produkcji wywiera nacisk na wprowadzanie nowych technologii, co skutkuje wzrostem efektywności pracy, tworzeniem kultury wspierającej innowacje, nowoczesnością produktów, mniejszym zużyciem bezkompromisowców, rozszerzonym efektem proekologicznym, udoskonalonym zastosowaniem środków produkcji, pełniejszym zaspokajaniem wzrastających potrzeb klientów, wreszcie zwiększeniem tempa rozwoju przedsiębiorstw i całej gospodarki – wzrostem poziomu dobrobytu całego społeczeństwa.
Niniejsza monografia stanowi zbiór zagadnień obejmujących obszary tematyczne związane z jakością, systemowym zarządzaniem jakością, metodami, technikami i narzędziami zarządzania jakością, rolą nowoczesności w kształtowaniu jakości, bezpieczeństwem i kształtowaniem jakości żywności, czy kształtowaniem jakości wyrobów przemysłowych.
Autorami rozdziałów są nauczyciele akademiccy Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. Monografia kierowana jest do kadry naukowej i studentów kierunków związanych z nauką o zarządzaniu i jakości towarów.