Monografia poświęcona jest problematyce produktywności poręcznej osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, która oznacza zdolność do realizowania podstawowych czynności życia codziennego i niezależność od innych w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych.
Analizie poddano trzy składowe: samoobsługę, mobilność (umiejętność transferów), a także funkcjonowanie społeczne (zaangażowanie w życie rodzinne i aktywność społeczną). Koncepcyjnie praca została konkretnie osadzona na modelu Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, czego implikacją jest znaczny obszar badań, obejmujący jednocześnie czynniki osobnicze, jak i środowiskowe.
Publikacja wskazuje granice samodzielności dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym w zakresie realizacji szeroko pojętych czynności życiowych, wyznacza jej najszczególniejsze predyktory. Dane te mogą być punktem wyjścia trafnego ukierunkowania procesów terapeutyczno-pomocowych.
Mogą również znaleźć praktyczne zastosowanie na etapie oceny wstępnej ewaluacji progresywnania usprawniającego. Publikacja zainteresuje czytelników zarówno środowiska medycznego, studentów kierunków medycznych, jak w dodatku osoby spoza tego kręgu.