Monografia jest diagnozą stanu zdrowia młodzieży szkolnej i studenckiej, a także osób dorosłych, opartą na wskaźnikach wykorzystywanych w antropologii, a zwłaszcza w auksologii, gerontologii i antropomotoryce. Stan zdrowia populacji kieleckiej wyrażony przy pomocy mierników pozytywnych stanowić może punkt odniesienia do zróżnicowanych porównań i diagnoz społecznych, mających znaczenie w szerszym, bo ogólnokrajowym, populacyjnym ujęciu.
Celem tej monografii jest podkreślenie faktu, iż rozpatrywanie stanu zdrowia człowieka z punktu widzenia wskaźników pozytywnych, kreuje przesłanki do lepszego zrozumienia i optymalniejszej interpretacji zjawisk o charakterze społecznym i kulturowym.
W pierwszej części monografii przedstawiono zagadnienia związane z interpretacją pojęcia zdrowia, zwłaszcza zróżnicowane koncepcje zdrowia, kwestie produktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie (H-RF), wybrane pozytywne mierniki zdrowia i znaczenie aktywności fizycznej.
W części metodologicznej scharakteryzowano zaimplementowane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także zamieszczono statystyczne opracowanie wyników. Następnie przedstawiono wyniki badań w zakresie pozytywnych wskaźników zdrowia, tj.
efektywności morfologicznej, mięśniowej i motorycznej, zagadnienia specyfiki aktywności fizycznej, sprawność poznawczą, samoocenę zdrowia i wyglądu, opatrzone dyskusją na podstawie najnowszej literatury przedmiotu.