Proksemika jest interdyscyplinarną nauką z pogranicza psychologii, socjologii, kulturoznawstwa i filozofii, zajmującą się percepcją! sposobem użycia przestrzeni poprzez ludzi. Niniejsza książka referuje stan badań proksemiki dotyczących wpływu zachowań przestrzennych negocjatora i ich obserwacji na realizację celów negocjacji oraz analizuje rozumowania, które zezwalają na podstawie tej wiedzy produkować proksemiczne taktyki negocjacyjne, czyli taktyki wykorzystujące środek, jakim są zachowania przestrzenne albo ich obserwacja, do realizacji celów typowych dla negocjacji.
Praca omawia ważniejsze typy proksemicznych taktyk negocjacyjnych, określa ogólne warunki ich skuteczności, a także sposób uszczegółowiania się tych warunków w potężnych sytuacjach działania. Książka jest systemową, czyli dokonywaną w kontekście szerszej teorii,, a także systematyzującą, to jest porządkującą przystępną wiedzę empiryczną, analizą możliwości użycia proksemiki w produkcji taktyk negocjacyjnych.
Jej analizy na przykładzie proksemiki pokazują rolę, jaką w metodycznym tworzeniu taktyk i strategii działania pełnią rozstrzygnięcia dotyczące natury człowieka, społeczeństwa i ludzkiego działania, konwencjonalnie zaliczane do filozofii.
Ujawniając i badając rolę tych założeń w produkcji taktyk proksemicznych, niniejsza monografia włącza się do współczesnego nurtu nauk aplikacyjnych, które wykorzystują wiedzę filozoficzną przy opracowywaniu rozwiązań, a zarazem podejmuje konwencjonalną- sięgającą Platona i Arystotelesa - tradycję filozofii praktycznej.