Słowo wstępne / 11 Laudacje Stanisław Juszczyk Profesor Bronisław Siemieniecki – twórca podstaw pedagogiki kognitywistycznej, myśliciel, badacz, nauczyciel akademicki i wychowawca młodych badaczy / 23 Maciej Tanaś Profesor Bronisław Siemieniecki – twórca szkoły toruńskiej w zakresie pedagogiki mediów i pedagogiki kognitywistycznej / 43 Urszula M.
Żegleń Jubileusz Profesora Bronisława Siemienieckiego wpisany w początki Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego / 51 Kamila Majewska Profesor Bronisław Siemieniecki – życie i droga naukowa / 55 Adam Marszałek Kilka refleksji z okazji Jubileuszu / 69 Mieczysław Łais, Anna Zawiła Laudacje OSI CompuTrain / 73 Kazimierz Kotlarski Wspomnienia o pracy z Jubilatem / 77 Barbara Smolińska-Theiss, Wiesław Theiss Profesor Bronisław Siemieniecki – człowiek teraźniejszości i cywilizacja przyszłości / 79 Ewa Jarvoll Nilsen Serdeczne gratulacje i prywatne wspomnienia z długoletniej przyjaźni / 87 Kamila Majewska Bibliografia prac Bronisława Siemienieckiego / 93 Życzenia i gratulacje Andrzej Sokala / 119 Pracownicy Katedry Dydaktyki i Mediów / 120 Józef Bremer / 121 Zbigniew Kruszewski / 123 Stefan M.
Kwiatkowski / 125 Bogusław Śliwerski / 126 Ryszard Pęczkowki, Marta Wrońska / 127 Piero Crispiani / 129 Diane Boothe / 131 Kerry Rice / 132 Józef Górniewicz / 133 Maria Kozielska / 134 Społeczeństwo – edukacja – wychowanie – media Tomasz Goban-Klas Tempora mutantur et nos mutamur in illis / 139 Bogusław Śliwerski Makropolityczne blokady i konstruktywistyczne ich zniesienie ze względu na turbocyfryzację szkolnej edukacji / 151 Zbigniew Kwieciński Zapomniany i nieznany Kazimierz Sośnicki i jego pedagogika polityczna.
Wybrane wątki / 173 Włodzimierz Gogołek, Piotr Pruchnik Machine learning. Edukacja i koronawirus / 189 Tadeusz Lewowicki Cyberprzestrzeń, społeczna świadomość związanych z nią możliwości i zagrożeń i edukacja – esej ku rozwadze i większej aktywności edukacyjnej / 205 Janusz Morbitzer Idiokracja jako współczesny problem społeczny i wyzwanie dla edukacji / 221 Komunikacja człowiek–komputer.
Kognitywistyczne aspekty mediów i sztuczna inteligencja Andrzej Karbowski, Grzegorz Karwasz Od dydaktyki komputerowej do pedagogiki kognitywistycznej / 239 Erik Bratland Knowledge building in education and semantic gravity: How to build knowledge that can be transferred to new contexts? / 257 [...]