Systemy zarządzania objęte procesem normalizacji stanowią jedno z narzędzi, które mogą być używane w procesie zarządzania organizacją, a jego użyteczność jest zależna z zasady od kompetencji, umiejętności, doświadczenia i zaangażowania ludzi, którzy z tego narzędzia zechcą skorzystać.
Narzędzie to może być i jest wykorzystywane w wielu obszarach aktywności organizacji i może służyć poprawie zarządzania, np. Jakością, działalnością środowiskową, bezpieczeństwem danych, bezpieczeństwem żywności, ryzykiem, bezpieczeństwem i higieną pracy i społeczną odpowiedzialnością.
Jego popularność znajduje odzwierciedlenie nawet w liczbie przyznanych certyfikatów, znacząco przekraczającej milion, jak w wypadku systemów zarządzania jakością. Powszechność, popularność i znaczenie norm we wspomnianych powyżej obszarach stanowiły widoczną przesłankę powstania niniejszej publikacji.
W każdym z dziesięciu rozdziałów starano się powiązać walory poznawcze z aplikacyjnymi, zakładając, że podręcznik ten będzie poręcznym narzędziem przy wdrażaniu, utrzymywaniu i doskonaleniu omówionych w nim systemów zarządzania, jednocześnie w organizacjach produkcyjnych, jak i usługowych, pokaźnych i drobnych, w sektorze publicznym oraz prywatnym.
Dlatego również książka powinna zainteresować kadrę kierowniczą tych organizacji, w których zamierza się wdrożyć, wdraża się albo doskonali znormalizowane systemy zarządzania oraz wykładowców i studentów uczelni wyższych, na których w ramach coraz szerszego zakresu przedmiotów problematyka dotycząca tych systemów zarządzania bezpośrednio albo pośrednio jest skrupulatnie omawiana.