Edukacja inkluzyjna jest nową, renomowaną w wielu krajach świata formą polityki integracji edukacji. Nauczanie dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych w swoim ujęciu zapewnić ma każdemu dziecku prawo do nauki w lokalnej szkole ogólnodostępnej, z uwzględnieniem wszystkich potrzebnych do tego warunków.
U podstaw inkluzji leży opinia, że życie i byt ludzi o ograniczonych możliwościach powinny w największym stopniu zbliżyć się do warunków i stylu życia społecznego, w którym oni przebywają. Jeśli mówimy o dzieciach z ograniczonymi możliwościami psychofizycznymi, to muszą one zaspokajać swoje potrzeby przez wchodzenie w interakcje społeczne.
Inkluzja zakłada jednostkowe podejście do nauczania z uwzględnieniem sytuacji każdego dziecka – jego zdolności, specyfiki rozwoju, temperamentu, płci, kultury rodzinnej, itd. Szkoła inkluzyjna jest to instytucja edukacyjna zapewniająca edukację rozumianą jako system usług edukacyjnych, w związku z tym adaptuje programy nauczania, uwzględniając środowisko fizyczne, unikalne metody i formy nauczania, wykorzystuje istniejące zasoby społeczne, włącza rodziców, współpracuje z fachowcami w celu świadczenia specjalnych usług w zależności od rozmaitych potrzeb edukacyjnych dzieci, tworzy pozytywny klimat w środowisku szkolnym.
Edukacja integracyjna w żaden sposób nie zastępuje i nie wyklucza istnienia systemu szkolnictwa specjalnego. Inkluzja ma na celu przygotowanie każdej szkoły do nauczania dzieci z najróżniejszymi (szczególnymi) potrzebami.
Rozwiązanie tego problemu wymaga zmian nie tylko w strukturze i środkach stosowanych w naszych szkołach, lecz też w podejściu wielu pedagogów szkół specjalnych i powszechnych. Autorzy monografii podjęli zagadnienia, posiadające wielkie znaczenie dla teorii i praktyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Praca podejmuje również aktualne (wyjątkowo w dobie pandemii) kwestie nauczania z wykorzystaniem technice cyfrowej, która formuje znaczne możliwości zastosowania w tym obszarze, jak również usprawnia dostępność do edukacji.
Zaprezentowane teksty mogą być {pomocn|przydatn)e w procesie przygotowania do zawodu pedagoga, pedagoga specjalnego oraz doskonalenia zawodowego nauczycieli już pracujących. Materiały zebrane w monografii mogą stanowić również cenne źródło poznawcze i metodyczne dla nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i średnich ogólnokształcących, pracowników socjalnych, opiekuńczych, jak również innych specjalistów wspierających rozwój dzieci.