Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Pierwsze trzy rozdziały zawierają teoretyczną dyskusję nad zawodem nauczyciela, kreatywnością, a także stresem w pracy. W rozdziale pierwszym, zatytułowanym „Specyfika zawodu nauczyciela i podstawowe kompetencje" została przybliżona i scharakteryzowana podstawowa wiedza o zawodzie nauczyciela i kompetencjach niezbędnych do jego realizowania w sposób sprawny.
Rozważania i analizę na temat roli kreatywności, inaczej postawy twórczej, nauczyciela we współczesnej edukacji przedstawiono w rozdziale drugim. W kolejnym rozdziale omówiono najważniejsze koncepcje stresu i wypalenia zawodowego w światowej literaturze, warianty czynników stresujących.
Przedstawiono również skutki stresu zawodowego dla zdrowia i funkcjonowania pracownika oraz funkcjonowania instytucji. W dodatku scharakteryzowano strategię radzenia sobie ze stresem w pracy. W rozdziale czwartym zawarto podstawowe informacje dotyczące kwestii metodologicznych badań własnych.
Zamieszczono tu informacje o problemach i celach badań, scharakteryzowano narzędzia badawcze i osoby badane oraz zaprezentowano własny model badawczy oparty na modelu stresu zawodowego C.L. Coopera. W piątym rozdziale opisano rezultaty badań.
Zawarto w nim dane o czynnikach stresujących w miejscu pracy w percepcji nauczycieli, scharakteryzowano postawę twórczą bądź odtwórczą u badanych nauczycieli, co umożliwiło odpowiedź na pytanie o różnice w percepcji czynników stresujących nauczyciela w zależności od postawy twórczej/odtwórczej w pracy z uczniami.
Na końcu książki poddano dyskusji zebrane rezultaty badań na tle wyników badań zawartych w literaturze polskiej i zagranicznej, wyrózniono ograniczenia badań i sugestie dla przyszłych badań. Publikacja skierowana jest do władz oświatowych, psychologów, nauczycieli, a także studentów, z nadzieją że będzie bodźcem do podjęcia sprawnego dyskursu nad sytuacją polskiego nauczyciela i polskiej edukacji.