Problematyka wartości jest znaczna z uwagi na konstytutywne ich znaczenie w pracy nauczycieli i pedagogów, ale też w ich życiu, w funkcjonowaniu ich rodzin, w energiczności pozazawodowej, jako sfer, dziedzin w tym zawodzie nierozłącznych.
Nauczycielem, pedagogiem, wychowawcą jest się stale, bez względu na czas i miejsce pracy. Celem publikacji jest przybliżenie obrazu uwielbianych wartości, dążeń i celów ogólnospołecznych, życiowych i zawodowych nauczycieli w trzech grupach pokoleniowych w ostatnim 25-leciu.
Na podstawie pamiętnikarskich i autobiograficznych badań nad kolejnymi generacjami nauczycieli w Polsce można zauważyć mnóstwo innych tendencji i kierunków przemian. Jedna z nich jest widoczna w kolejnych latach transformacji po roku 1989, napięcie między konwencjonalnym wizerunkiem zawodu nauczycielskiego, zasadami i wartościami dotąd trwale określającymi jego filozofię, a radykalnie zmieniającymi się kontekstami cywilizacyjnymi, społeczno-kulturowymi i politycznymi edukacji, wymuszającymi niejako zupełnie nową odmienną formułę tego zawodu.
Drugą płaszczyzną analiz porównawczych ściśle związaną z poprzednią jest rozmiar pokoleniowy. W tym względzie widoczne jest poznanie tego, jak postrzegają swoją rolę społeczną, życie i pracę, jakie wartości cenią nauczyciele z różnorodnych pokoleń, których losy życiowe i zawodowe kształtowały odmienne warunki społeczno-polityczne, kulturowe i ekonomiczne.
Publikacja asygnowana jest dla nauczycieli, studentów, pracowników naukowych.