Nowa ustawa regulująca obszar szkolnictwa wyższego i nauki z 2018 r. Spowodowała mnóstwo zmian w funkcjonowaniu podmiotów kształcących doktorantów w Polsce. Jedną z istotnych jest stopniowe wygaszanie studiów trzeciego stopnia i powoływanie nowego modelu kształcenia doktorantów – szkół doktorskich, które miały podnieść jakość i wydajność kształcenia.
Wśród wielu korzystnych rozwiązań reforma wprowadziła jeszcze zmiany, które są dyskusyjne i problematyczne z wielu perspektyw, w tym wyjątkowo prawnej. Właśnie takim rozwiązaniom przyjrzeli się młodzi adepci nauki, którzy w przedmiotowych zagadnieniach dostrzegli lukę badawczą.
Warto podkreślić, że książka nie opiera się jedynie na aspektach formalnoprawnych, ale szeroko opisuje także law in action. Status doktorantów w ustawie 2.0 to publikacja ukazująca przeróżne aspekty nowego podejścia do kształcenia i funkcjonowania doktorantów w przestrzeni uczelni wyższych.
To głos autorek i autorów, którzy są doktorantami reprezentującymi zróżnicowane ośrodki naukowe w Polsce. Z Wprowadzenia