Część I
Podstawy koncepcyjne kształtowania łańcuchów dostaw jutra
Rozdział 1
Konfiguracja łańcuchów dostaw przedsiębiorstw organizacji sieciowej jako determinanta jej rozwoju 17
1.1. Wstęp 17
1.2. Potencjał kombinacyjny jako parametr opisujący złożoność organizacji sieciowych 18
1.3. Problematyka intensyfikacji relacji międzyorganizacyjnych organizacji sieciowej w ujęciu łańcuchów dostaw 20
1.4. Analiza wpływu typu konfiguracji łańcucha dostaw przedsiębiorstw organizacji sieciowej na jej potencjał kombinacyjny koncepcja i badania 23
1.5. Wnioski 26
Rozdział 2
Przesłanki i bariery rozwoju współpracy pomiędzy uczestnikami łańcuchów dostaw – wybrane wyniki badań 29
2.1. Wstęp 29
2.2. Łańcuch dostaw – ujęcie integracyjne 30
2.3. Współpraca między uczestnikami łańcucha dostaw 31
2.4. Materiał i metoda badawcza 33
2.5. Wyniki przeprowadzonych badań 35
2.6. Wnioski 42
Rozdział 3
Typologia zachowań adaptacyjnych łańcucha dostaw 46
3.1. Wstęp 46
3.2. Prosta adaptacja łańcucha dostaw 49
3.3. Adaptacja reaktywna łańcucha dostaw 53
3.4. Adaptacja proaktywna łańcucha dostaw 59
3.5. Wnioski 62
Część II
Łańcuchy dostaw w warunkach niepewności społeczno-gospodarczej
Rozdział 4
Niepewność i ryzyko w łańcuchach dostaw jutra 71
4.1. Wstęp 71
4.2. Trendy rozwojowe 72
4.3. Charakterystyka przyszłych łańcuchów dostaw 73
4.4. Obszary niepewności 75
4.5. Emerging risks 78
4.6. Wnioski 81
Rozdział 5
Krzywa uśmiechnięta w globalnych łańcuchach dostaw 83
5.1. Wstęp 83
5.2. Krzywa uśmiechnięta 84
5.3. Scenariusz zmian krzywej uśmiechniętej 86
5.4. Wnioski 89
Rozdział 6
Największe zagrożenia współczesnej logistyki i transportu w rozmiarze globalnym 91
6.1. Wstęp 91
6.2. Transport morski 91
6.3. Transport lotniczy 95
6.4. Wnioski 100
Część III
Kierunki rozwoju obsługi logistycznej łańcuchów dostaw jutra
Rozdział 7
Ewolucja usługodawców logistycznych 105
7.1. Wstęp 105
7.2. Konwencjonalny model ewolucji operatorów logistycznych 106
7.3. Operatorzy 4PL. Krytyka tradycyjnego modelu ewolucji operatorów logistycznych 111
7.4. Operatorzy 5PL i operatorzy hybrydowi 117
7.5. Wnioski 123
Rozdział 8
Orchestratorzy współczesnych łańcuchów dostaw 126
8.1. Wstęp 126
8.2. Outsourcing obsługi logistycznej jako determinanta ewolucji operatorów logistycznych 3PL 127
8.3. Third Party Logistics Provider (3PL) w roli orchestratora współczesnego łańcucha dostaw 132
8.4. Wnioski 139
Rozdział 9
Service Level Agreement jako narzędzie weryfikujące poziom obsługi logistycznej 143
9.1. Wstęp 143
9.2. Obsługa klienta 144
9.3. Usługodawcy logistyczni 146
9.4. Service Level Agreement – umowa o zapewnieniu gwarantowanej jakości usług 147
9.5. Key Performance Indicator – kluczowe wskaźniki zmian 151
9.6. Wnioski 153
Rozdział 10
Obiektywizacja cyklu wyznaczania wag przy podejmowaniu decyzji wielokryterialnych w obsłudze logistycznej łańcucha dostaw 155
10.1. Wstęp 155
10.2. Wielokryterialność w obsłudze logistycznej łańcucha dostaw 155
10.3. Obiektywizacja cyklu wyznaczania wag – przykład wyboru źródła zaopatrzenia 158
10.4. Wnioski 161
Część IV
organiczne uwarunkowania rozwoju łańcuchów dostaw
Rozdział 11
Aspekty środowiskowe w zarządzaniu zielonym łańcuchem dostaw – tendencje, determinanty, bariery 165
11.1. Wstęp 165
11.2. Aspekty teoretyczne systemu zarządzania środowiskowego 166
11.3. Metodyka badań 170
11.4. Analiza wybranych badań empirycznych 170
11.5. Wnioski 173
Rozdział 12
Aspekty organiczne zasady jednostajnego rozwoju w koncepcjach biznesowych współczesnych przedsiębiorstw 175
12.1. Wstęp 175
12.2. Pojęcie, a także ogólne założenia koncepcji ekologizacji i zrównoważonego rozwoju 176
12.3. Identyfikacja znaczenia zasady ekologizacji i jednostajnego rozwoju w badanej populacji przedsiębiorstw 181
12.4. Wzajemne uwarunkowania systemu zarządzania środowiskowego oraz celów w zakresie ochrony środowiska jako przejaw świadomości ekologicznej przedsiębiorstw 191
12.5. Wnioski 199
Rozdział 13
Znaczenie ochrony środowiska w działalności logistycznej minimalnych i średnich przedsiębiorstw 202
13.1. Wstęp 202
13.2. Ochrona środowiska w działalności logistycznej badanych MŚP 203
13.3. Klasyfikacja badanych MŚP 205
13.4. Efekty prośrodowiskowych działań badanych MŚP w zakresie realizowanych procesów logistycznych 209
13.5. Wnioski 210
Rozdział 14
Ekoinnowacyjny model biznesu firm handlowych w świetle koncepcji stabilnego rozwoju 214
14.1. Wstęp 214
14.2. Innowacyjny model biznesu jako kategoria badawcza 214
14.3. Koncepcja jednostajnego rozwoju a rozwój najnowocześniejszych modeli biznesu firm handlowych 217
14.4. Ekoinnowacyjny model biznesu firm handlowych 220
14.5. Wnioski 224
Część V
Kompetencje i prawa pracowników w procesie rozwoju łańcuchów dostaw
Rozdział 15
Praca dla logistyka. Wymogi pracodawców wobec kandydatów na stanowiska w logistyce 229
15.1. Wstęp 229
15.2. Opis problemu 229
15.3. Metodologia badania 230
15.4. Analiza i rezultaty 231
15.5. Dyskusja 236
15.6. Wnioski 238
Rozdział 16
Regulacje w zakresie praw pracowniczych jako determinanty kształtowania działalności współczesnych łańcuchów dostaw 240
16.1. Wstęp 240
16.2. Oczekiwania w zakresie poszanowania praw pracowniczych jako implikacja koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu 241
16.3. Znaczenie przepisów prawnych dotyczących poszanowania praw pracowniczych w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw 245
16.4. Kodeksy postępowania i standardy jako instrumenty doskonalenia praktyk na rzecz zatrudnionych w przedsiębiorstwach w łańcuchu dostaw 248
16.5. Wnioski 253
Rozdział 17
Zmiana wymogów w zakresie kompetencji menedżerskich we współczesnych łańcuchach dostaw 256
17.1. Wstęp 256
17.2. Megatrendy we współczesnych łańcuchach dostaw 257
17.3. Ewolucja wymogów stawianych kwalifikacjom menedżerów logistyki 260
17.4. Percepcja posiadanych umiejętności w świetle ich przydatności w opinii polskich menedżerów logistyki 264
17.5. Wnioski 266
Część VI
Wybrane obszary zastosowań logistyki i marketingu
Rozdział 18
Współtworzenie dóbr trwałego wykorzystywania marek własnych w łańcuchu dostaw sieci handlowych 271
18.1. Wstęp 271
18.2. Strategiczne podejście sieci handlowych do podmiotów w łańcuchu dostaw 272
18.3. Dobra trwałego wykorzystania marek własnych i ich znaczenie dla sieci handlowych 274
18.4. Kooperacja sieci handlowych z dostawcami dóbr trwałego wykorzystania marek własnych w sferze ich kształtowania na przykładzie odzieży 282
18.5. Wnioski 288
Rozdział 19
Grupa marketingowo-sprzedażowa – współdziałanie łańcuchów dostaw jako droga internacjonalizacji przedsiębiorstw 292
19.1. Wstęp 292
19.2. Internacjonalizacja i jej ewolucja 293
19.3. Grupa marketingowo-sprzedażowa jako forma kooperacji przedsiębiorstw 295
19.4. Zasady działania grupy marketingowo-sprzedażowej 298
19.5. Szanse i zagrożenia strategii internacjonalizacji w oparciu o grupę marketingowo-sprzedażową 301
19.6. Wnioski 303
Rozdział 20
Rola działań logistycznych w zarządzaniu dziedzictwem kulturowym 306
20.1. Wstęp 306
20.2. Dziedzictwo kulturowe i zarządzanie dziedzictwem kulturowym w kontekście podejścia logistycznego 307
20.3. Działania logistyczne w procesach zarządzania dziedzictwem kulturowym – ogólne ujęcie problemu 309
20.4. Decyzje logistyczne na poziomie strategicznym funkcjonowania instytucji kultury 312
20.5. Wnioski 313
Spis rysunków 317
Spis tabel 319