1. Usługi społeczne we współczesnym państwie demokratycznym 15
1.1. Teleologiczne aspekty polityki społecznej (Aldona Frączkiewicz-Wronka) 15
1.2. Innowacja społeczna jako rama teoretyczna dla poszukiwania nowoczesnej koncepcji zarządzania organizacją realizującą wybrane cele polityki społecznej (Martyna Wronka-Pośpiech) 18
1.3. Nowy paradygmat polityki społecznej (Aldona Frączkiewicz-Wronka) 22
1.4. Usługi społeczne jako dobro publiczne (Maria Kotas) 26
1.5. Miejsce usług społecznych w europejskim modelu socjalnym i strategii „Europa 2020" (Maria Kotas) 32
2. Kultura organizacji świadczących usługi społeczne – podstawy teoretyczne 38
2.1. Pojęcie kultury organizacyjnej, podstawowe koncepcje i podejścia badawcze – kultura organizacyjna w teorii zarządzania: racjonalizm, funkcjonalizm, symbolizm (Anna Adamus-Matuszyńska) 38
2.2. Funkcje i elementy kultury organizacyjnej (Paweł Kocoń) 47
2.3. Typologie i modele kultury organizacyjnej (Agnieszka Put) 52
2.4. Zastosowanie modelu konkurujących wartości do diagnozy kultury organizacji świadczących usługi społeczne (Agnieszka Put) 57
2.4.1. Charakterystyka modelu wartości konkurujących 57
2.4.2. Kwestionariusz OCAI 59
2.4.3. Użycie modelu wartości konkurujących 61
3. Teoretyczne uwarunkowania i efekty kultury organizacji świadczących usługi społeczne 64
3.1. Otoczenie zewnętrzne jako czynnik oddziałujący na kulturę organizacji świadczących usługi społeczne (Sabina Ostrowska) 64
3.1.1. Otoczenie organizacji świadczących usługi społeczne 64
3.1.2. Charakter otoczenia organizacji świadczących usługi społeczne i jego wpływ na kulturę organizacji 67
3.2. Związki między kulturą organizacyjną a orientacją strategiczną organizacji świadczących usługi społeczne (Martyna Wronka-Pośpiech) 70
3.3. Wpływ kultury organizacyjnej na motywację i zaangażowanie organizacyjne pracowników organizacji świadczących usługi społeczne (Izabela Marzec, Agnieszka Put) 74
3.3.1. Motywacja służby publicznej i motywowanie pracowników organizacji publicznych 74
3.3.2. Zaangażowanie organizacyjne 77
3.3.3. Wpływ kultury organizacyjnej na motywację i zaangażowanie pracowników 80
3.4. Rola kultury organizacyjnej we wzmacnianiu wydajności funkcjonowania organizacji świadczących usługi społeczne (Sabina Ostrowska) 85
3.4.1. Produktywność organizacji świadczącej usługi społeczne 85
3.4.2. Rola kultury organizacyjnej we wzmacnianiu wydajności usług społecznych 90
4. Kultura organizacji świadczących usługi społeczne, jej uwarunkowania i efekty w praktyce – wyniki badań empirycznych 94
4.1. Metodyka badań ilościowych (Aldona Frączkiewicz-Wronka, Izabela Marzec) 94
4.2. Profil kultury organizacji świadczących usługi społeczne (Izabela Marzec) 98
4.3. Otoczenie organizacji świadczącej usługi społeczne (Sabina Ostrowska) 110
4.4. Orientacja strategiczna organizacji świadczących usługi społeczne i jej relacje z kulturą organizacyjną (Martyna Wronka-Pośpiech) 120
4.5. Kultura organizacyjna jako czynnik kształtowania zaangażowania organizacyjnego i motywacji służby publicznej pracowników w organizacjach świadczących usługi społeczne (Izabela Marzec) 126
4.6. Wydajność organizacji świadczących usługi społeczne i jej relacje z kulturą organizacyjną (Sabina Ostrowska, Agata Austen) 131
4.7. Podsumowanie wyników badań empirycznych (Izabela Marzec) 136
5. Rola kultury organizacyjnej w zmianie w kierunku profesjonalizacji organizacji świadczących usługi społeczne 140
5.1. Profesjonalizacja usług – charakterystyka pojęcia (Anna Adamus-Matuszyńska) 140
5.2. Uwarunkowania cyklu zmiany kultury w organizacjach świadczących usługi społeczne (Agata Austen) 149
5.3. Narzędzia kierowania zmianą kultury w organizacjach świadczących usługi społeczne (Agata Austen) 156
Zakończenie 165
Bibliografia 173
Spis tabel 195
Spis rysunków 197
Załączniki 199