Rozdział 1. Identyfikacja rynków wyłaniających się w świetle ogólnych problemów dotyczących konkurowania przedsiębiorstw 17
1.1. Rynki wyłaniające się w systemie gospodarki światowej 17
1.1.1. Rozmiar historyczny 17
1.1.2. Rozmiar informacyjny 21
1.1.3. Uniwersalny wymiar badań nad organizacjami w warunkach rynków wyłaniających się 27
1.2. Ewolucja systemu finansowego jako katalizator zmian w otoczeniu mikro i makro 31
1.2.1. Znaczenie systemu finansowego dla otoczenia działalności gospodarczej 31
1.2.2. Rozwój podstawowych elementów systemu finansowego 32
1.2.3. Kryzysy i spekulacja na rynkach finansowych 35
1.2.4. Zmienność na rynkach finansowych a mechanizmy podejmowania decyzji 40
1.3. Współczesne realia systemu finansowego a wyłaniająca się organizacja 42
1.3.1. Podstawy teoretyczne nowego emergentnego systemu 42
1.3.2. Finansjalizacja – istota i konsekwencje 43
1.3.3. Rola banków centralnych w dzisiejszej gospodarce 44
1.3.4. Zombifikacja gospodarki 46
1.3.5. Problem wartości i jej pomiaru 47
1.3.6. Pytanie o organizację emergentną 50
Rozdział 2. Wyznaczniki zachowań przedsiębiorstw w wyłaniających się warunkach otoczenia 52
2.1. Budowanie potencjału legitymizacyjnego przedsiębiorstw na rynkach wyłaniających się 52
2.1.1. Identyfikacja problemu legitymizacji przedsiębiorstwa 52
2.1.2. Legitymizacja przedsiębiorstwa na rynkach wyłaniających się 62
2.1.3. Legitymizacja przedsiębiorstwa na globalnym i lokalnym poziomie logik instytucjonalnych 71
2.1.4. Implikacje dla teorii i praktyki działalności przedsiębiorstw 77
2.2. Zdolności przedsiębiorstwa do skutecznej konkurencji w dynamicznym otoczeniu 80
2.2.1. Konkurowanie w warunkach zmienności otoczenia 80
2.2.2. Zdolności zwykłe i dynamiczne w organizacji 83
2.2.3. Wybrane koncepcje organizacji oparte na zdolnościach dynamicznych 85
2.2.4. Zdolności dynamiczne w konfiguracji organizacji 90
2.3. Uwarunkowania i kryteria pomiaru wyników w warunkach wyłaniających się organizacji 92
2.3.1. Otoczenie organizacyjne – od pewności do niepewności 92
2.3.2. Kultura organizacyjna w warunkach niepewności otoczenia 96
2.3.3. Aspekty wydajności organizacyjnej warunkowane poziomem niepewności otoczenia i kulturą organizacyjną 98
2.3.4. Pomiar wyników wyłaniającej się organizacji jako wyzwanie strategiczne 100
Rozdział 3. Wyzwania dla rozwoju działań przedsiębiorstw na podstawie konwencjonalnego podejścia w warunkach wyłaniającego się otoczenia 101
3.1. Przedsiębiorstwa na rynkach wyłaniających się w świetle wybranych doświadczeń funkcjonalnych 101
3.1.1. Perspektywa konkurencji w skali międzynarodowej 101
3.1.2. Perspektywa konkurencji w skali rynku lokalnego 105
3.1.3. Dwa strategiczne podejścia do rynku – próba identyfikacji 110
3.2. Potencjał ludzki jako strategiczny czynnik radzenia sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Przykład przedsiębiorstwa w branży IT 112
3.2.1. Pojęcie strategii przedsiębiorstwa w świetle wyłanialności otoczenia 112
3.2.2. Strategie personalne w warunkach kryzysu 117
3.2.3. Kreowanie potencjału ludzkiego w warunkach pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 – przykład ergonomiczny 121
3.2.4. Kryzys jako szansa na strategiczny rozwój przedsiębiorstwa 126
3.3. Wnioski dla przedsiębiorstw konkurujących w warunkach rynków wyłaniających się – alternatywna droga rozwoju współczesnych przedsiębiorstw 126
Zakończenie 133
Spis literatury 137
Spis rysunków 155
Spis tabel 157