Rozdział 1. Uwarunkowania produktywności transportu 13
1.1. Istota i zakres kategorii produktywności 14
1.2. Przesłanki skuteczności europejskiego systemu transportowego 22
1.2.1. Wpływ procesów globalizacji i integracji na efektywność transportu 22
1.2.2. System transportowy i jego otoczenie 24
1.2.3. Kształtowanie powiązań systemu transportowego w aspekcie zrównoważonego rozwoju 30
Rozdział 2. Identyfikacja i hierarchizacja czynników produktywności transportu 50
2.1. Rola efektywności transportu w globalizacji gospodarki 50
2.2. Wewnętrzne czynniki wydajności transportu 55
2.1. Organizatorzy rynków transportowych 56
2.2.2. Integracja transportu 58
2.3. Zewnętrzne czynniki sprawności transportu 65
2.3.1. Regulacja w transporcie 65
2.3.2. Postęp technologiczny w transporcie 70
Rozdział 3. Pomiar sprawności transportu 81
3.1. Podstawowe zagadnienia badania wydajności transportu 81
3.1.1. Określenie obszarów pomiaru skuteczności transportu 81
3.1.2. Kształtowanie organizacji procesów transportowych 84
3.1.3. Ocena instrumentów pomiaru efektywności transportu w aspekcie ergonomicznej użyteczności 95
3.2. Ocena produktywności działalności, a także przedsięwzięć rozwojowych transportu 96
3.2.1. Podstawowe zasady oceny skuteczności 96
3.2.2. Praktyka identyfikacji czynników i ocen przedsięwzięć rozwojowych podejmowanych w sektorze transportu 102
3.2.2.1. Czynniki wpływające na poziom kosztów operatorów miejskiego transportu zbiorowego 102
3.2.2.2. Ocena finansowa i ekonomiczna przedsięwzięć integracji transportu zbiorowego 112
Rozdział 4. Technologie telematyczne jako instrument poprawy skuteczności transportu 124
4.1. Wykorzystanie rozwiązań telematycznych w podmiotach sektora TSL 124
4.1.1. Rola systemów informatycznych w transporcie 125
4.1.2. Technologie komunikacyjne w przedsiębiorstwach transportowych 129
4.1.3. Programy komputerowe wspomagające gospodarowanie flotą pojazdów 135
4.2. Ocena efektów zastosowań rozwiązań telematycznych w organizacjach sektora TSL 143
4.2.1. Użycie technice informatycznych w usługach TSL 143
4.2.1.1. Podmiana informacji z otoczeniem 143
4.2.1.2. Przygotowanie ofert, umów i dokumentów przewozowych i księgowych 146
4.2.1.3. Informacja o lokalizacji przesyłki 148
4.2.2. Samoczynna identyfikacja jako element integrujący przepływ towarów 150
4.2.2.1. Istota systemu RFID 151
4.2.2.2. Nośniki informacji w systemie RFID 153
4.2.2.3. Korzyści ze użytkowania RFID 158
Rozdział 5. Kierunki wzrostu wydajności transportu w warunkach gospodarki globalnej 165
5.1. Podstawowe narzędzia poprawy skuteczności wewnętrznej transportu 165
5.2. Narzędzia poprawy efektywności zewnętrznej transportu 172
5.3. Możliwości poprawy sprawności w transporcie lotniczym 178
5.3.1. Sojusze strategiczne i umowy code-share 181
5.3.2. Yield Management jako innowacyjna strategia sprawnego zarządzania cenami w usługach lotniczych 184
5.3.2.1. Poziom współczynnika Load Factor 187
5.3.2.2. Sezonowość popytu na usługi transportowe 190
5.3.3. Rola przychodów pozabiletowych w działalności linii lotniczej 191
5.3.4. Optymalizacja obszerności samolotów w poszczególnych okresach i na przeróżnych destynacjach 195
Rozdział 6. Działania w zakresie poprawy sprawności w transporcie miejskim 203
6.1. Regulacje dotyczące udzielania zamówień i finansowania miejskiego transportu zbiorowego 204
6.2. Modele przepływów finansowych występujących w finansowaniu transportu zbiorowego 217
6.2.1. Miasta małe i przeciętne (kilkanaście-kilkadziesiąt tys. Mieszkańców) 217
6.2.2. Szerokie miasta, metropolie i aglomeracje złożone z wielu miast 225
6.3. Finansowanie miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie KZK GOP 229
6.4. Zróżnicowanie ośrodków miejskich w Polsce jako czynnik wpływający na wielkość publicznego finansowania 240
Zakończenie 267
Literatura 269
Spis rysunków 287
Spis tabel 291