Rozdział 1
jednostajna konsumpcja jako stabilnego rozwoju gospodarczego (Jolanta Zrałek) 13
1.1. Współczesny kryzys zrównoważenia 13
1.2. Powstanie i rozwój koncepcji jednostajnego rozwoju gospodarczego 15
1.3. Istota zrównoważonej konsumpcji 22
Bibliografia 28
Rozdział 2
jednostajnie konsumpcji w układzie międzynarodowym (Agata nieznacznysa-Kaleta) 34
2.1. Istota i znaczenie zrównoważenia konsumpcji w układzie przestrzennym 34
2.2. Istota, uwarunkowania i znaczenie konwergencji w procesach zrównoważenia konsumpcji 36
2.3. Konwergencja struktury konsumpcji jako przedmiot badań 41
2.4. Międzynarodowe porównania konsumpcji w krajach Unii Europejskiej – ocena zrównoważenia konsumpcji z uwzględnieniem wybranych aspektów 45
Bibliografia 64
Rozdział 3
stabilnie konsumpcji w ujęciu makroekonomicznym (Urszula Grzega) 66
3.1. Metodyka pomiaru konsumpcji jednostajnej – perspektywa makroekonomiczna 67
3.2. Wskaźniki rozwoju zrównoważonego Unii Europejskiej – ogólne wytyczne 70
3.3. Wskaźniki UE w obszarze odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji 72
3.4. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju Polski 84
Bibliografia 94
Rozdział 4
Koncepcja jednostajnej produkcji jako determinanta rozwoju konsumpcji stabilnej (Justyna Matysiewicz) 97
4.1. Koncepcja produkcji zrównoważonej 97
4.2. Projektowanie na rzecz jednostajnej produkcji i koncepcje je wspierające 101
4.3. Wybrane koncepcje pomiaru zrównoważonej produkcji 103
4.4. Zrównoważona produkcja a sugestia wartości dla klienta 105
4.5. Zrównoważona produkcja w świetle badań empirycznych 107
Bibliografia 117
Rozdział 5
stabilne zachowania konsumentów w sferze spożycia i ich racjonalność (Ewa Kieżel) 121
5.1. Zrównoważona konsumpcja a racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów w sferze spożycia żywności 122
5.2. Kryteria ocen racjonalności zachowań konsumentów w sferze spożycia żywności w kontekście zrównoważonej konsumpcji 126
5.3. Zachowania konsumentów w sferze spożycia żywności i ocena ich racjonalności 128
Bibliografia 144
Rozdział 6
wykorzystanie usług cyfrowych a jednostajna konsumpcja (Izabela Sowa) 146
6.1. Zrównoważony rozwój a cyfryzacja usług publicznych 146
6.2. Zachowania konsumentów usług cyfrowych 148
6.3. Determinanty i bariery wykorzystywania cyfrowych usług publicznych 158
Bibliografia 167
Rozdział 7
Wirtualizacja zachowań konsumentów a zrównoważona konsumpcja (Marta Grybś-Kabocik) 168
7.1. Wirtualizacja zachowań konsumentów – istota i charakterystyka 168
7.2. Wpływ wirtualizacji na poziom stabilnej konsumpcji 170
7.3. Społeczności wokół idei zrównoważonej konsumpcji w mediach społecznościowych 175
Bibliografia 178
Rozdział 8
Koncepcja silnego zrównoważenia – konsekwencje dla konsumpcji, a także zachowań konsumentów (Jolanta Zrałek) 179
8.1. Słabe i silne stabilnie − istota podejść 180
8.2. Efekty odbicia jako przesłanka silnego podejścia w zrównoważonej konsumpcji 183
8.3. Zachowania polskich konsumentów w kontekście silnego zrównoważenia – wyniki badań pierwotnych 184
Bibliografia 201
Rozdział 9
Postawy konsumentów wobec koncepcji jednostajnej konsumpcji (Sławomir Smyczek) 204
9.1. Istota postaw konsumentów wobec koncepcji jednostajnej konsumpcji 204
9.2. Charakterystyka postaw konsumentów wobec koncepcji zrównoważonej konsumpcji 207
9.3. Charakterystyka trójczynnikowego modelu postaw konsumentów wobec koncepcji zrównoważonej konsumpcji 212
Bibliografia 220
Rozdział 10
Luka pomiędzy postawami a zachowaniami konsumentów i jej konsekwencje dla upowszechnienia jednostajnej konsumpcji (Aleksandra Burgiel) 222
10.1. Niezgodność pomiędzy postawami i intencjami a zachowaniami konsumentów 223
10.2. Zrównoważone zachowania a postawy i przekonania polskich konsumentów – wyniki badań pierwotnych 228
10.3. Konsekwencje istnienia luki i rekomendacje dotyczące jej domykania 242
Bibliografia 246
Podsumowanie 249
Załączniki
1. Aneks metodyczny badań własnych nad stabilną konsumpcją w polskich gospodarstwach domowych 255
2. Kwestionariusz ankiety wykorzystany w badaniach własnych 257
Informacja o autorach 267